Perjalanan ke HUSM Catatan 5

Saya sedar kira2 pukul 2.30 ptg ditemani isteri, Dr Jun dan teman-teman IABT diketuai Ismail Karim, masih di luar bilik OT. Saya bertanya dah siap ke lalu mengucap syukur. Suara tak berapa jelas lepas trauma tekak dijolok alat pernafasan. Menjelang lewat petang suara dah clear.

Isteri bertanya sama ada saya nak jaga atau tidur rehat. Sambil mamai saya jawab nak terus tidur katanya. Saya terus dibawa ke wad kawalan rapi dan rapi orthopedic selepas operation dan terus tidur. Itulah istimewanya husm yang ada OT, wad kawalan rapi dan wad tersendiri. Saya dikawal rapi oleh nurse dan MO dari selepas operation hingga discharge.

Saya terjaga dari tidur jam 5.35 ptg sekali lagi tanya operation dan siap ke belum. Dijawab sudah oleh Dr Jun yg turut sentiasa menjaga saya bersama isteri dan bebererapa rakan IABT semasa tidur.Sekali lagi saya mengucap syukur kerana masih hidup dan tak terlepas solat zuhur dan asar.

Sebelum solat saya buang air kecil sambil baring terasa sakit tapi boleh keluar dgn baik. Suspen takut saraf yang ke situ putus. Nurse bagi tahu saya mungkin dipasang dipasang CBD tiub kecil mengeluarkan air kecil semasa operation kerana blader penuh. Lagipun masa tu tangan saya masih disambung kepada bekalan air garam NaCl kerana brlum boleh makan. Hal ini disahkan Dr Halim kemudiannya.

Lepas buang air kecil boleh duduk ambil wuduk dgn sprayer. Solat asar dan zuhur jamak qasar atas katil wad sambil baring katil dipusing sikit ikut arah kiblat.

Sambung ke catatan 6.

Leave a Reply

