Perjalanan ke HUSM Catatan 7

Punca tak boleh tidur

3. Otak bekerja keras dgn kecelaruan kesan sampingan steroid kerana sebelum membuat keputusan operate saya terlalu banyak membaca maklumat tentang prosedurnya. Jadi terlalu banyak soalan yang saya kena jawab sendiri mengapa dan apa kemungkinan berlaku seterusnya.

Terima kasih Dr Halim kerana petang Rabu sebelum operation dah beri jawapan awal tapi orang degil seperti saya ada banyak lagi soalan yg saya kena jawab sendiri dalam celaru kesan steroid. Steroid mesti diberi secara berjadual utk mengelak bengkak kerana steroid dari dalam badan tak cukup. Torehan tulang agak besar dan sifatnya yang hidup serta membekal darah kepada disc akan membengkak jika ditoreh. Ubat steroid penahan bengkak tambahan mesti diberi. Sebab itu satu salur ubat pada tangan saya masih belum boleh dicabut sehingga dibenarkan Dr Halim.

4. Sebelum operation dan immediately selepasnya saya makan laxapro 10 mg ubat tidur utk tempih 4 atau 5 jam. Cukuplah rasanya jadi tak perlulah saya ambil ubat tidur lagi supaya saya boleh tidur seperti biasa.

5. Biasalah duduk dalam wad kawalan rapi orthopedic tempat keluar masuk pesakit dan keluarga yang kemalangan jalan raya suara jerit rintih kesakitan mengganggu tidur.

Sambung baca Catatan 8.

Leave a Reply

