Mengukur Kejayaan Guru daripada Kejayaan Muridnya

Tajuk ini sedang hangat diperkatakan di Amerika dan beberapa negara lain. Rata-rata pihak koperat, pihak berkuasa tempatan, pihak berkepentingan dan pertubuhan bukan kerajaan yang bermotif keuntungan dan mahu pelaburan mereka beroleh keuntungan
menyokong tajuk di atas.

Kesatuan guru dari guru biasa hingga pengetuanya pastinya menentang perkara ini. Kesatuan ibu bapa dan NGO yang tidak bermotif keuntungan berbelah bahagi. Hal ini menarik minat saya untuk melihat bagaimana respons rakyat Malaysia dari pelbagai lapisan dan latar belakang memberi respons kepada tajuk ini.

Saya sendiri sebagai profesional dalam bidang penilaian, pengukuran, kepimpinan dan pengurusan pendidikan masih berbelah bahagi. Sememangnya banyak pro dan consnya tajuk ini. Saya ada sebaris panjang senarai kebaikan dan keburukan perkara ini. Biarlah saya menunggu respons rakan-rakan dahulu. Seboleh-bolehnya saya tidak komen semua komen yang diberi. Saya berpendapat perbincangan tentang perkara ini sihat lebih-lebih lagi sesiapa dapat memberi cadangan penyelesaian dan bukam semata-mata pendapat setuju atau tidak setuju apatah lagi kondem secara melulu,

Leave a Reply

